Istnieją trzy główne typy mikrofonów studyjnych: mikrofony pojemnościowe z dużą membraną, mikrofony pojemnościowe z małą membraną oraz mikrofony dynamiczne. Największe mikrofony są w stanie poradzić sobie z niemal każdym zadaniem, natomiast mikrofony pojemnościowe o małej średnicy lepiej nadają się do nagrywania dźwięków o niskiej częstotliwości lub głośnych wokali.
Gdy zaczynasz przygodę z edycją wideo, możesz wybrać jeden z trzech podstawowych typów mikrofonów studyjnych. Możesz kupić mikrofon, który najlepiej pasuje do Twojego budżetu i wymagań, lub zainwestować w model ogólny. Należy jednak pamiętać, że markowy mikrofon będzie kosztował więcej niż model z niższej półki. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, należy unikać zakupu mikrofonu droższego o kilkaset dolarów od najtańszego.
Mikrofony USB do nagrywania są doskonałym wyborem do podcastów, nagrań lektorskich i wywiadów. Są wygodne w użyciu na zasadzie plug-and-play. Można nawet nagrywać pliki audio na komputerze bez konieczności noszenia ze sobą nieporęcznego sprzętu studyjnego. Mikrofony USB do nagrywania są łatwe w użyciu i doskonale nadają się dla amatorów i użytkowników mobilnych. Jeśli nie dysponujesz dużym budżetem, zawsze możesz zdecydować się na tańszą jakość, ale najpierw sprawdź, jakie funkcje oferuje.
Przy wyborze mikrofonu do nagrywania ważne jest uwzględnienie jego wzorca biegunowego. Bieguny kardioidalne są najlepsze do nagrań wokalnych w studiu, natomiast mikrofony dookólne są lepsze do przechwytywania dźwięków o wysokiej częstotliwości. Mikrofony dookólne mają większą czułość we wszystkich kierunkach i są bardziej wrażliwe na źródła hałasu. Ten typ mikrofonu może obsługiwać wyższe poziomy ciśnienia akustycznego i jest idealny do nagrywania dźwięków otoczenia i wielu źródeł dźwięku.
Mikrofony dynamiczne są tanie i trwałe. Ich działanie polega na naśladowaniu dźwięku głośnika w odwróconym kierunku. Mikrofony dynamiczne są najbardziej uniwersalnymi mikrofonami studyjnymi, zdolnymi do rejestrowania szerokiej gamy instrumentów muzycznych. Choć nie oferują tak wysokiej jakości dźwięku, jak mikrofony dynamiczne, oferują najwyższy poziom elastyczności, co jest szczególnie cenne dla twórców podcastów. Jednak w porównaniu z mikrofonami dynamicznymi mikrofony pojemnościowe są delikatne i wymagają bardzo niewielkiego ładunku elektrycznego do działania.
Kardioidalny: Inny typ jednokierunkowego mikrofonu studyjnego - kardioidalny - zawdzięcza swoją nazwę wzorcowi odbioru w kształcie serca. Mikrofony kardioidalne zazwyczaj dobrze wychwytują dźwięk z przodu, odrzucając jednocześnie większość dźwięków z boków i z tyłu. Jest to najczęściej spotykany typ mikrofonu studyjnego do nagrywania muzyki i przemówień. Jest on również pomocny w przypadku hałasu z tyłu lub z boków mikrofonu. Charakterystyka kierunkowości jest dobrym wyborem dla większości zastosowań, ale zależy to od przeznaczenia mikrofonu.
Mikrofony studyjne są droższe niż inne rodzaje sprzętu mikrofonowego. Ze względu na swoje wszechstronne możliwości mikrofony studyjne są dostępne w szerokim zakresie cenowym. Niektóre z nich są przeznaczone specjalnie do rejestrowania głosu, inne do instrumentów muzycznych. Niektóre z nich są nawet wielofunkcyjne i mogą służyć zarówno do nagrywania muzyki, jak i wokalu. Wielofunkcyjne mikrofony studyjne są jednak zazwyczaj droższe niż ich jednofunkcyjne odpowiedniki. Mikrofon o pojedynczym przeznaczeniu może być lepiej przystosowany do jednego zastosowania.
Mikrofony wstęgowe: W przeciwieństwie do innych mikrofonów wszechkierunkowych mikrofony wstęgowe mogą być używane do rejestrowania dźwięków o wysokiej częstotliwości. Cienka metalowa listwa mikrofonu wstęgowego służy jako przetwornik, wytwarzając dźwięk, gdy uderzają w nią fale dźwiękowe. Mikrofony wstęgowe zwykle wymagają zewnętrznego zasilania elektrycznego do działania i są delikatne. Jednak nowsze konstrukcje mikrofonów wstęgowych rozwiązały wiele problemów związanych z tymi mikrofonami. Ostatecznie właściwy wybór jest uzależniony od konkretnych potrzeb danego projektu.
Mikrofony dynamiczne: Mikrofon dynamiczny składa się z membrany przymocowanej do cewki. Pole magnetyczne wprawia membranę w drgania, które przekładają fale dźwiękowe na sygnały elektryczne. Są one zwykle mniej czułe niż mikrofony pojemnościowe i dlatego nadają się do rejestrowania dźwięków o niskim natężeniu. Mikrofony dynamiczne są popularne wśród twórców podcastów, filmów wideo i lektorów.